جمعه، مهر ۲۴، ۱۳۸۸

شرپاها در دماوند!

شرپاها در دماوند!
گاهي وقتا اين خبرنگاراي پر ادها بعد از مصاحبه هاشون دست به ويرايشهايي ميزنن كه تو سوراخ هيچ عطاري پيدا نميشه!
مثلا يك اسم گنده رو كه به زبانشون خوب مي شينه به هزار و يك شكل تفسيرش ميكنن.به اين جمله قصار كه از كلام رئيس هيئت كوه نوردي استان تهران برداشت شده توجه كنيد:
"در مبادي ورودي قلل دماوند و علم كوه، شرپاهاي (افراديكه لوازم و بار كوهنوردان را حمل مي كنند) موجود در محل مبالغي را براي حمل كوله پشتي و بارهاي آنها پيشنهاد مي دهند كه هنگفت و زياد است و مشكلاتي را براي اين افراد ايجاد مي كند".
همچنين در جاي ديگر تعريف شرپا را براي قاطرچي ها آوردن:"خوشبختانه در مبادي ورودي كوهستانهاي تهران چنين مسئله اي وجود ندارد و اين باربران (قاطرچي ها) با انصاف نشان داده اند".
از اين حرفها گذشته؛ كلمه شرپا به معناي مردماني از شرق است و به مردم كوه پايه هاي هيماليا اطلاق مي گردد. ايشان حدود 300 سال قبل بخاطر مشكلات زندگي از فلات تبت به دامنه هاي كوههاي هيماليا در شمال نپال پناه آوردند و امروزه شغل اصلي آنها راهنمايي جهانگردان و توريستها و حمل بار براي كوه نوردان در ارتفاعات است.
شرپاها كوهها را مقدس مي دانند و بزرگترين حافظ كوههاي هيماليا به شمار مي آيند. هر سال عده اي از اين يزرگ مردان در كمك به كوه نوردان براي صعود به قلل مرتفع جان خود را از دست ميدهند.شرپا تنسينگ نورگي كه به همراه ادموند هيلاري نخستين بار اورست را فتح نمود نماد اين افراد به شمار مي آيد.
پس جناب خبرنگار لطفا قاطرچيهاي رينه و رودبارك را با شرپاها قياس نكن!
در همين ارتباط بخوانيد:لطفا شرپاها را به کشتن ندهید
منبع(کوه قاف)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر