چهارشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۹

تلاش براي باشگاه 8000 متريها



آناپورنا مكاني براي پيوستن به باشگاه 8000 متريها

آناپورنا دهمين قله مرتفع دنيا با ارتفاع 8091 متر از آن دسته كوههايي است كه به قول كارلوس پونر بيش از آنكه دشوار باشد خطرناك است. اين كوه در منتها عليه غرب نپال قرار دارد و معمولن كوه نوردان بيشتر براي پايان بخشيدن بر آمار فتح 8000 متري هاي خود بر آن گام مي نهند.
قله آناپورنا نخستين بار در سال 1950 به عنوان اولين قله 8000 متري صعود شده، توسط لوئيس نشنال و موريس هرزوك فرانسوي فتح گرديد.

اما بهار 2010 زماني است حياتي براي فتح آناپورنا و پيوستن به جمع اعضاي باشگاه 8000 متريهاي دنيا توسط برخي از شاخصترين كوه نوردان جهان.

ادورنه پاسابان كوه نورد زن مطرح اسپانيايي و خانم اوه ايو سان در رقابتي هر چند نابرابر براي قرار گرفتن نامشان به عنوان نخستين زن فاتح 14 قله 8000 متري بر روي اين كوه تلاش مي كنند. نابرابر از آن جهت كه ادورنه در صورت فتح آناپورنا نياز به صعود قله شيشاپانگما در تبت دارد تا نامش در اين رده قرار گيرد.
شيشاپانگما همان كوهي است كه ادورنه پائيز سال قبل از آن ناكام بازگشت. اما خانم سان كره اي با تجربه شكست پائيز قبل بر روي آناپورنا اينبار با لشكري از كوه نوردان و خبرنگاران كره اي تلاش مي كند تا نام كره و آسيا را به عنوان اولين در اين رتبه ثبت نمايد. آنها قصد دارند تا روز صعود قله را به طور مستقيم به جهان مخابره نمايند.
اما در ميان مردان بيش از همه ژائو گارسيا كوه نورد پرتقالي براي ثبت نامش در رده بندي فاتحان 8000 متري ها تلاش مي كند. او كه هم هوايي خود را به همراه لهستانيها بر روي پومري با ناكامي صعود به پايان رسانده هم اكنون در تلاش براي صعود آناپورنا مي باشد.
اما در تيم لهستانيها نام پيوتر پوستلنيك هم به چشم مي خورد.


كوه نوردي كه پس از 3 بار ناكامي بر روي آناپورنا قصد ترك اين رقابت را داشت اما به ظاهر جذابيت قرار گيري در رده بندي باشگاه 8000 متريها او را دوباره به آناپورنا كشانده.
همچنين مينگما شرپا كوه نورد نپالي كه تلاش مي كند به عنوان اولين شرپا فاتح تمامي قلل 8000 متري گردد نيز هم اكنون در كنار ژائو گارسيا براي فتح آناپورنا تلاش مي كند.
اما امروز 16 آوريل تيم ال فيلو به سرگروهي ادورنه پاسابان كمپ 4 خود را برپا نمود. آنها براي رسيدن به 7200 متر 400 متر طناب ثابت در مسير به كار بردند و اين درست 200 متر كمتر از ميزان برنامه روزانه آنها مي باشد. بدين صورت آنها فردا براي صعود قله به حدود 2 ساعت وقت بيشتر نياز دارند تا بتوانند بر پرتلفات ترين 8000 متري دنيا غلبه نمايند.
براي تمامي تلاشگران بر روي آناپورنا آرزوي سلامتي و موفقيت داريم.
منبع : کوه قاف

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر