یکشنبه، آذر ۲۸، ۱۳۸۹

فواید کوهنوردی

خیلی از کسانی که در این رشته ورزشی فعالیت دارند اگر بدانند که این ورزش باعث کم شدن یا بهبود بخشیدن چه امراض هایی در بدن است؛این ورزش را با جدیت و تداوم بیشتری انجام خواهند داد و در اینجا به چند فواید این رشته پر تحرک ورزشی اشاره می کنیم.
1-جلوگیری از بروز انواع سکته ها: کوهنوردی باعث پمپاژ و برون دهی خون از قلب به میزان 20%می شود که این امر؛ باعث بالا رفتن ضربان قلب از 72 بار به 120 بار در دقیقه شده که منجر به سرعت یافتن جریان خون در رگها و جلوگیری از لخته شدن خون در رگها و مویرگها می شود و می دانید که مهمترین عامل بروز سکته؛لخته شدن خون در رگها و مویرگها می باشد.
2-باز شدن مویرگهای بدن:کوهنوردی سبب می شود ظرفیت مویرگها از 15% به 95% افزایش یافته و بدین طریق اکسیژن و مواد غذایی در نقاط مختلف بدن با سرعت بیشتری توزیع شود و با کیفیتی بهتر به مغز و عضلات و همچنین احشاء داخلی بدن برسد.
3-زیاد شدن میزان خون در عضلات:کوهنوردی باعث 20 برابر شدن خون موجود  در عضلات می شود که این امر باعث ریدن غذای بیشتر به عضلات و قوی تر شدن آنها می شود.
4-افزایش ظرفیت ریه ها:کوهنوردی باعث می شود ظرفیت ریه ها و همچنین توان تهویه آنها افزایش پیدا کند و به همین دلیل است که یک کوهنورد خوب؛دونده خوبی نیز هست.
5-جلوگیری از بیماری نقرس: کوهنوردی از ایجاد سوباتدر مفاصل و  تاندونها که باعث بیماریهای نقرس می شود؛جلوگیری می نماید.
6-جلوگیری از بیماری قند خون:کوهنوردی با عث افزایش سوخت و ساز بدن می شود که این امر باعث مصرف شدن قند اضافی موجود در بدن شده و ازایجاد  بیماری قند خون جلوگیری می کند.
7-از بین رفتن چربی های اضافی بدن به ویژه در ناحیه شکم وچربی های زیر پوست:کوهنوردی مصرف کالری بدن را تا 3برابر افزایش می دهد که این امر باعث مصرف چربی های ذخیره شده در بدن می شود.
8-تقویت اعصاب و افزایش روحی- روانی:ورزش کوهنوردی چون در طبیغت انجام می شود؛ضمن برخوردار بودن انسان از فضای بکر طبیعت و هوای پاک و سالم،استفاده از آب سالم چشمه ساران در کوهها و دوری از انواع آلودگی های صوتی،تنفسی و ... با خارج شدن انتسان از فشارهای روحی- روانی زندگی شهری که باعث سلامت اعصاب و روان فرد نیز می شود.
لازم به ذکر است،این مطالب برای کوهنوردان عمومیت دارد و حجم سوخت و ساز بدن هر شخص میزان فعالیت او نسبت به این رشته ورزشی(کوهنوردی) می باشد.
*ورزش و تحرک رمز سلامتی است و یکی پرتحرک ترین ورزش ها کوهنوردی است*
با تشکر  از تربیت بدنی و علوم پزشکی دانشگاه شاهد
نوشته شده توسط: نادر نوا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر