یکشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۸۸

صعود به هیمالیا

صعود به هيماليا
مدتي است شبكه سوم سيما برنامه اي مستند از صعود تيمهاي ملي، اميد و استان تهران به چند قله در كشور پاكستان را تحت عنوان "صعود به هيماليا" به نمايش در مي آورد. اين صعودها طي سالهاي 83 تا 88 صورت گرفته. كارگرداني اين فيلمها بر عهده آقاي مهرداد گودرزپور و گويندگي برنامه را جواد طاهري بر عهده دارند.
اين دو پيشتر نيز صعودهايي نظير اورست 77، اورست 84، ماكالو، چوآيو و شيشاپانگما و ... را براي شبكه سوم سيما را كارگرداني كرده بودند. شايد بتوان وجه مشترك تمامي كارهاي تدوين شده ايشان را در موزيك بسيار ضعيف اين برنامه ها دانست كه از صعود سال 77 تا كنون تغييري در آن داده نشده و بيشتر از آنكه بيننده را به هيجان بياورد كيفيت صعود يك قله مرتفع را به برنامه اي تفريحي و گلگشت تنزل مي دهد!
كارگردان فيلم بدون بهره گيري از مشاوره اعضا و سرپرستان صعودها، يا افراد متخصص در كوه نوردي اقدام به تدوين اين مجموعه نموده، از اينرو تنها نقطه اتكاي او گردآوري گزارشات برنامه ها از طريق اينترنت مي باشد. بديهي است عمده ايرادات گفتاري مستند صعود به هيماليا بدليل همين نا آشنايي گوينده با كلمات، اصطلاحات و الفاظ تخصصي است. به طور مثال تاكيد ايشان بر روي نام موستاق آتا كه وي تحت عنوان موستاق آقا از آن ياد مي كند و يا استفاده از جمله "قله هيماليا" به جاي "رشته كوه هيماليا" از ضعفهايي است كه نياز به مشاوره فني دارد.
اما در تدوين اين برنامه علاوه بر ضعفهاي ذكر شده مي توان به عنوان مهمترين مشكل، استفاده كارگردان از تمامي فيلمهاي گرفته شده (راشهاي تهيه شده) و پخش همه فيلمها اشاره نمود. بديهي است فيلمهايي كه ارزش پخش آنها تنها در يك برنامه 30 دقيقه اي است و تبديل آن به مجموعه 4 تا 5 قسمته بي منظور نيست!
در هر صورت كارگردان اين مجموعه تمامي انتقادات را با اين جمله پاسخ داد كه: "اين مجموعه جهت عموم مردم تدوين شده و تنها براي كوه نوردان به نمايش در نمي آيد"!
حال بايد پرسيد آيا آموزش تخصصي يخ نوردي نيز براي عموم تدوين شده يا به منظور از دست ندادن فروش فيلمهاي برنامه اسپانتيك نياز بوده به آن پرداخته شود! در هر صورت تنها حسن مجموعه صعود به هيماليا يادآوري خاطرات برنامه براي اعضاي تيمها مي باشد و گرنه ساخت آن مايه آبروريزي كوه نوردي است!
منبع(کوه قاف)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر