دوشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۸۸

توماس هومر درگذشت!


توماس هومر درگذشت!
شايد كمتر كسي باشد كه باور كند توماس هومر كوه نورد بزرگ و توانمند اسلوونيايي در كوهي ناشناخته و به اين راحتي جان خود را از دست دهد. گويي هومر به امدادهاي دراماتيك با بالگرد و از فراز قلل افسانه اي عادت كرده بود. اما اينبار لانگ تانگ زيبا و رويايي تنها جسد اين كوه نورد افسانه اي را تحويل بالگرد نپاليها داد تا آنها بر خلاف همسايه پر 8000 متريشان، پاكستان چندان خوش شانس نباشند.
ماجراي توماس هومر و بالگردهاي ارتش پاكستان به تلاش اين كوه نورد بزرگ بر روي جبهه روپال نانگاپاربات باز مي گردد. همانجائيكه تصاوير آويزان او از كابل بالگرد همه دنيا را به تحسين خلبانهاي پاكستاني واداشت.
دو سال بعد و در بهار 2007 او توانست از مسير ديواره جنوبي و دشوار آناپورنا صعودي حيرت انگيز را بر اين رخ سپيد صورت دهد. صعودي كه خبر آن هفته ها بعد و در ميان ناباوري كوه نوردان به دنيا مخابره شد و همچنان نيز بسياري به آن با ديده شك و حيرت مي نگرند.


اما توماس هومر كه متولد 18 فوريه 1969 در كشور اسلوني بود سر انجام در روز 9 نوامبر 2009 در تلاش براي صعود از رخ جنوبي Langtang Lirung دچار مصدوميت شديد شد و به رغم تلاش بالگردهاي نپالي تنها جسد او به كاتماندو رسيد.
هومر در سال 1987 به عضويت آلپاين كلاب كشورش در آمد و تا پيش از مرگش موفق به بيش از 1500 صعود فني شده بود، كه نزديك به 70 صعود آن براي نخستين بار صورت مي گرفت. از مسيرهاي جديد او مي توان به آمادابلام (كلنگ طلايي سال 96)، لابوچه، نوپتسه غربي، شولينگ (كلنگ طلايي سال 2001)، دائولاگيري 1999 و جبهه جنوبي آكانكاگوآ اشاره نمود.

عمليات امداد براي نجات هومر زماني آغاز شد كه او خبر وقوع حادثه را در ارتفاع 6300 متري از طريق تلفن ماهواره اي به دوستي در اسلوني داد.
به رغم تلاشهاي صورت گرفته توسط تيم امداد هوايي زرمات خلبان اسلوونيايي Robert Andenmatten بدليل بروكراسي اداري مرسوم در نپال تنها سه روز بعد به كمپ اصلي اين كوه رسيد.
سر انجام در روز 14 نوامبر جسد توماس هومر در ارتفاع 5600 متري يافت شد.
قله Langtang Lirung با ارتفاع 7227 متر در خط الراس لانگ تانگ و در شمال كاتماندو قرار دارد. نخستين صعود اين كوه در سال 1978 و از يال شرقي توسط Seishi Wada و Pemba Tsering صورت گرفته بود.

منابع:

و بخوانيد:
صعود انفرادي آناپورنا
نجات از كوه يخي
جسد کوهنورد سرشناس اسلووني در کوههاي هيمالياي نپال کشف شد

با تشكر از دوست خوبمان علي پارسايي براي ارسال اين خبر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر